مقالات

علت ترک خوردن بتن و روش‌های ترمیم آن

علت ترک خوردن بتن

بتن یکی از مصالح پرکاربرد و پرمصرف ساختمانی شناخته‌ می‌شود که در بخش‌های مختلف ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد، از پی‌ریزی گرفته تا اجرای سقف. بتن از سختی و دوام بالایی برخوردار است و حتی تکنولوژی‌های جدیدی به وجود آمده است تا عملکرد آن را بهبود دهد. به این ترتیب است که این روزها از انواع مختلفی از بتن‌ها با مواد اولیه مختلف در کاربردهای گوناگون به کار‌ می‌رود.

بتن در اصل ترکیبی از سیمان، آب، ماسه و مواد افزودنی دیگر است. یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، ترک بتن است که ممکن است به دلایلی مختلفی ایجاد شود که در این مقاله از جهان چسب‌ می‌خواهیم به انواع مهمترین علت ترک خوردن بتن و روش‌های ترمیم آن اشاره کنیم.

دلایل اصلی ترک در بتن

  1. تغییر حجم بتن

بتن در ابتدا خمیری شکل است و اگر بافت یکنواخت نداشته باشد، ممکن است مواد سنگین آن ته نشین شود و سطح آن را آب تشکیل دهد. این آب بعد از مدتی تبخیر‌ می‌شود و به این ترتیب سطح بتن خشک شود. در نهایت کاهش حجم بتن روی‌ می‌دهد که به ترک خوردن بتن ختم‌ می‌گردد.

  1. فشارهای خارجی

بتن‌ها‌ می‌توانند در برابر فشارهای خارجی بسیار مقاوم باشند اما گاهی این فشار از حد مجاز فراتر می‌رود و موجب‌ می‌شود تا بتن ترک خورده و شکسته شود. به این دلیل است که توصیه‌ می‌شود تا بتنی که قرار است در پارکینگ و سایر مکان‎هایی که فشار بالایی روی سطح وجود دارد به کار رود، به صورت یک لایه بسیار ضخیم استفاده شود.

چسب همه کاره و کاربردهای آن
مشاهده

 

محصول پیشنهادی : چسب بتن مقاومتی

 

  1. نشست سازه

اگر بتن روی سطوحی به کار رود که تراکم کافی نداشته باشد و یا  از رطوبت بالایی برخوردار باشد، بعد از خشک شدن و یا تحت فشار قرار گرفتن، منجر به ترکیدگی‌ می‌شود.

  1. انبساط حرارتی

انبساط حرارتی به دلیل واکنش شیمیایی هیدراتاسیون به وجود‌ می‌آید. در برخی موارد آب و سیمان با هم در بتن واکنش نشان‌ می‌دهند که ایجاد حرارت و گرما‌ می‌کند که منجر به انبساط‌ می‌شود. اگر در برابر انبساط با موانعی وجود داشته باشد، فشار در داخل بتن افزایش‌ می‌یابد و ممکن است بتن بعد از خشک شدن دچار ترک خوردگی شود.

علت ترک خوردن بتن

  1. عدم تناسب آب و سیمان

آب و سیمان باید به تناسب در ترکیب بتن به کار روند، در غیر این صورت مشکلاتی را ایجاد‌ می‌کند که مهمترین و بارزترین آن ترک خوردگی بتن است. به طور مثال اگر میزان آب بیشتر باشد، آب تبخیر شده و در نهایت بتن منقبض شده و ترک‌ می‌خورد.

  1. یخ زدگی بتن

یخ زدگی بتن در فصول سرد اتفاق‌ می‌افتد که‌ می‌تواند در نهایت ترک خوردگی‌ها را در بتن به وجود بیاورد. اگر آب و رطوبت در لایه‌های داخلی بتن نفوذ کند و سپس در اثر کاهش دما منجمد شود، این امر به بتن فشار وارد کرده و شکسته و ترک خوردگی را به وجود‌ می‌آورد.

راهکارها و روش‌های ترمیم ترک خوردن بتن

زمانی که بتن به هر دلیل دچار ترک شود،‌ می‌توان از روش‌های مختلفی برای ترمیم و بازسازی آن استفاده کرد:

  1. دوختن بتن

می توان بتن را دوخت و یا بخیه زد. در این روش، شیارهای متقاطع روی مسیر ترک بتن ایجاد‌ می‌شود که در نهایت به وسیله چسب اپوکسی، گیره‌های دوخت در مسیر مناسب نصب‌ می‌گردند.

  1. استفاده از کامپوزیت FRP
همه چیز در مورد عایق‌بندی ساختمان‌ها
مشاهده

در این روش از نوارهای از جنس الیاف کربن استفاده‌ می‌شود. در ابتدا باید ترک‌ها به شکل موضعی ترمیم شود و در مرحله بعد نوارهای کامپوزیت FRP با استفاده از رزین اپوکسی در سطح بتن چسبانده‌ می‌شود.

  1. تزریق رزین اپوکسی

گاهی اوقات ترک بتن به دلیل کیفیت پایین و ضعیف مواد اولیه است که در این شرایط‌ می‌توان از مواد افزودنی هم چون رزین اپوکسی به کار برد. آن‌ها می‌توانند مقاومت، دوام و یکنواختی بتن را بهبود ببخشند. این مواد باید به صورت سطحی و در راستای ترک به کار برده شوند.

  1. ‌بندی بتن

در شرایطی که بتن کاور نمی‌باشد و از نوع سازه‌ای نیست،‌ می‌توان از روش آب‌بندی بتن برای ترمیم ترک بتن استفاده کرد. در این روش در ابتدا باید عرض ترک را افزایش داد و سپس یک ماده خمیری آب‌بندی در آن تزریق کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *