مقالات

همه چیز در مورد عایق‌بندی ساختمان‌ها

عایق‌بندی ساختمان‌ها

عایق‌بندی ساختمان به منظور بهبود کارایی انرژی و همچنین افزایش آسایش و حفظ آرامش درون ساختمان انجام‌ می‌شود که اجرای صحیح آن‌ها نه تنها‌ می‌تواند از ساختمان در برابر دماهای بیرون کمک نماید، بلکه از هدر رفتن حرارت در فصول سرد و نفوذ گرما در فصل گرما جلوگیری‌ می‌نماید. در نهایت امر، همه این موارد به کاهش هزینه‌های مصرف انرژی ختم می‌شود که در نهایت عمر مفید ساختمان را به طور چشمگیری افزایش‌ می‌دهد. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که مواد به کار رفته در این عایق‌بندی باید باکیفیت و استاندارد باشد و همچنین استانداردهای نصب نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

با ما در این مقاله از جهان چسب همراه باشید تا هر چیزی که نیاز است در مورد عایق‌بندی ساختمان‌ها بدانید را با شما به اشتراک بگذاریم.

عایق‌بندی ساختمان چیست؟

عایق‌بندی‌ می‌تواند به دلیل جنس و ساختاری که دارد مانع از انتقال حرارت، صوت و یا رطوبت بین محیط داخلی و خارجی شود. تمامی این موارد در نهایت منجر به بهبود راحتی و آسایش داخل ساختمان، کاهش مصرف انرژی و محافظت از بنای داخلی در برابر عواملی محیطی و بیرونی‌ می‌شود.

 

مطلب پیشنهادی : مراحل نقاشی ساختمان

 

عایق‌ها از جنس مواد مختلفی هم چون پشم سنگ، فوم، پلی استایرن و هم چنین مواد مصنوعی یا طبیعی هستند که‌ می‌توانند در کف‌ها، سقف‌ها، دیوارها و پنجره‌ها به کار روند. همانطور که در بالا اشاره کردیم، این عایق‌بندی ساختمان موجب کاهش هزینه‌های سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و هم چنین افزایش دوام و ماندگاری ساختمان‌ می‌شود.

بهترین ملات برای بندکشی کدام است؟
مشاهده

از دیگر مزیت‌های مهم عایق‌بندی ساختمان‌ها کاهش انتقال صدا است که محیطی آرام و سرشار از آسایش را فراهم‌ می‌کند. این موضوع مخصوصا در ساختمان‌های مسکونی چند طبقه یا در مناطقی که سر و صدای زیادی وجود دارد، از اهمیت بالایی برخوردار است.

عایق‌بندی ساختمان‌ها

انواع عایق‌بندی ساختمان‌ها

بر اساس نوع، کاربری و متریال به کار رفته در عایق‌بندی، انواع مختلفی از آن وجود دارد. البته انتخاب آن‌ها باید توسط یک تیم متخصص و حرفه‌ای صورت بگیرد تا بتوانید از هزینه‌ای که‌ می‌پردازید، نهایت استفاده را ببرید.

1.عایق حرارتی

این عایق موجب افزایش بازدهی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی‌ می‌شود و هم چنین در مصرف انرژی صرفه‌جویی کرده و کارایی انرژی را بهبود‌ می‌بخشد.

در زمستان عایق حرارتی‌ می‌تواند حرارت داخل را حفظ کند و اجازه‌ نمی‌دهد حرارت به بیرون از خانه راه پیدا کند. در تابستان نیز اجازه نفوذ حرارت از محیط بیرون به داخل را‌ نمی‌دهد.

  • عایق پشم سنگ: به دلیل ویژگی‌های طبیعی، ایمنی و کارآمدی بالایی که دارد،‌ می‌تواند جایگزین مناسب و موثری برای عایق‌بندی فوم پلی استایرن و یا فایبرگلاس باشد. این نوع عایق‌بندی در برابر حرارت و آتش مقاوم است.
  • عایق پلی استایرن: این عایق‌بندی ساختمان سبک، ارزان و همچنین کاربرد بالایی دارد که‌ می‌تواند برای کف‌های ساختمانی، سقف‌ها و دیوار‌ها به کار رود. هم چنین از نظر هزینه نیز مقرون به صرفه‌ می‌باشد.
  • عایق الاستومری: از این عایق برای پوشش لوله‌ها و تاسیسات به کار‌ می‌رود. دارای انعطاف پذیری بالا و مقاومت در برابر دما و رطوبت است.

 2.عایق صوتی

عایق صوتی اجازه انتقال صدا را‌ نمی‌دهد که یکی از مهمترین مواردی است که در این روزهای شلوغ زندگی به آن نیاز داریم. این عایق کمک‌ می‌کند تا محیط داخلی خانه سرشار از آرامش باشد و حتی مناسب فضای‌های عمومی مانند سینما و تئاتر نیز‌ است.

  • عایق پشم شیشه: موجب کاهش نفوذ و انتقال صدا‌ می‌شود که صداهای مختلف را جذب‌ می‌کند، انعکاس صوتی را کاهش می دهد و همچنین کیفیت صدا در فضای داخلی‌ را بالا می‌برد.
  • عایق الاستومریک با روکش آلومینیومی: از این عایق برای کنترل صدا و همچنین حفظ انرژی به کار‌ می‌رود. روکش آلومینیومی روی این عایق موجب انعکاس صدا‌ می‌شود و اجازه نفوذ صدا به داخل را‌ نمی‌دهد. لایه الاستومری نیز یک عایق صوتی است که صدا را جذب‌ می‌کند.
نحوه پاک کردن گچ و سیمان از روی کاشی و سرامیک
مشاهده

3.عایق رطوبتی

این عایق اجازه‌ نمی‌دهد ساختمان در برابر نم و رطوبت آسیب ببیند و معمولا از جنس فوم پلی استایرن یا فوم پلی یورتان است. وجود این عایق مانع پوسیدگی چوب و شکستگی دیوار‌ می‌شود.

  • عایق قیرگونی: این نوع از دیرباز برای عایق‌بندی ساختمان‌ها به کار‌ می‌رود که مخصوصا مناسب مناطق با اقلیم سرد است. این روش مقرون به صرفه بوده و فرآیند اجرای ساده‌ای دارد و‌ می‌تواند عایق مناسبی در برابر آب و هوا، تغییرات دمایی و نور خورشید باشد.
  • عایق ایزوگام: این عایق مقاومت ساختمان در برابر رطوبت را افزایش‌ می‌دهد و اجازه‌ نمی‌دهد تا عوارض جدی رطوبت روی ساختمان و ساکنین آن اثر بگذارد. در واقع یک نوع مانع نفوذ آب است و مقاومت بالایی در برابر نشت، رطوبت فضا و هم چنین تغییرات دمایی‌ دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *