مقالات

مراحل نقاشی ساختمان

مراحل نقاشی ساختمان

اگر نوبت به آن رسیده است که دیوارهای خانه خود را با یک رنگ‌آمیزی جدید تغییر دهید، باید از اصولی و مراحل نقاشی ساختمان اطلاع یابید تا در وقت و تلاش خود صرفه جویی کنید و از نتیجه کار لذت ببرید.

برای این که دیوارهای منزل شما صاف و یکدست باشند، باید به یکپارچه‌سازی سطح زیرین توجه ویژه‌ای داشته باشید. در واقع بعد از این که دیوار را تمیز کردید و یک لایه پرایمر زدید، می‌توانید برای رنگ‌آمیزی جذاب دیوارهای خانه خود دست به کار شوید.

با ما در این مقاله از جهان چسب همراه باشید تا مراحل نقاشی ساختمان را به شما توضیح دهیم.

مرحله اول: آماده سازی

تمامی تاسیسات و لوازمی که امکان جداسازی دارند را از دیوارها جدا کنید، مانند کلیدها، دستگیره‌ها و پریزها. این امر به شما کمک می‌کند بدون مانع، رنگ‌آمیزی را سریع‌تر و راحت‌تر انجام دهید. اگر هم برخی از قطعات و پیچ‌ها امکان جدا شدن نداشتند، کافیست آن‌ها را به وسیله نوار چسب بپوشانید.

همچنین مبلمان و وسایل منزل خود را یا از محل رنگ‌آمیزی دور کنید و یا آن‌ها را با پلاستیک یا پارچه بپوشانید. بهتر است کفپوش‌های منزل خود را با روزنامه یا پلاستیک نیز بپوشانید تا برای پاک کردن لکه‌های رنگ از روی آن‌ها به دردسر نیفتید.

مرحله دوم: سطح زیرین را به خوبی تمیز کنید

یک دستمال و یک اسفنج را به آب گرم و مایع شوینده آغشته کنید و سطح دیوار را به خوبی تمیز کنید. سعی کنید پارچه و اسفنج را از بالا به پایین بکشید تا هر گونه کثیفی و گرد و غبار به خوبی از بین بروند.

ملات آنی گیر بتن چیست؟
مشاهده

اگر امکان دارد از مقدار کمی TSP رقیق شده (یا همان تری سدیم فسفات) استفاده کنید که می‌تواند چربی و کثیفی را از دیوارها، مخصوصا دیوارهای آشپزخانه و زیر زمین به راحتی پاک کند. سپس صبر کنید تا دیوارها کاملا خشک شوند.

 

مطلب پیشنهادی : بهترین نوع رنگ برای نقاشی ساختمان

 

مرحله سوم: لبه‌ها را چسب نوار بپوشانید

اگر می‌خواهید لبه‌های کار رنگ‌آمیزی شما تمیزتر دیده شوند، بهتر است دیوار و لبه درب‌ها و پنجره‌ها را با یک لایه نوار چسب بپوشانید. این کار حتی از قرنیزها، کلید و پریزهای که قابل جدا شدن نبودند، مهتابی و اسپیلت محافظت می‌کند. مطمئن شوید که چسب را صاف و مرتب وصل می‌کنید تا لبه‌های کار بسیار تمیز دیده شوند.

مراحل نقاشی ساختمان

مرحله چهارم: بتونه کاری و صاف کردن

برای این که مطمئن شوید سطح زیرین شما صاف و هموار است، باید همه جای دیوار را بررسی کنید و سعی کنید از سر هر گونه بقایای رنگ قبلی و یا پوسته پوست یا برجستگی و سوراخ راحت شوید. این مرحله بسیار مهم است و روی نتیجه کار تاثیر بسزایی می‌گذارد.

حتما از یک ماده پرکننده مانند بتونه استفاده کنید تا ترک و سوراخ‌های دیوار را به خوبی پر کنید. مدتی صبر کنید تا دیوار و بتونه‌ها خشک شوند. هم چنین توصیه می‌شود دیوار را سنباده بزنید.

مرحله پنجم: اجرای پرایمر

از یک پرایمر سفید و استاندارد استفاده کنید که موجب می‌شود تا رنگ اصلی دیوارها پایداری و چسبندگی بیشتری داشته باشند و هم چنین تعداد لایه‌های رنگی که باید روی دیوار بزنید را نیز کاهش می‌دهد. اجرای پرایمر مخصوصا وقتی می‌خواهید دیوارهای رنگ تیره را با رنگ روشن رنگ‌آمیزی کنید، بسیار حائز اهمیت است.

آشنایی با انواع چسب بتن
مشاهده

بهتر است برای اجرای پرایمر به سراغ غلتک بروید تا یک لایه یکنواخت روی سطح ایجاد کنید. اصلا نیاز نیست که لایه پرایمر ضخیم باشد، تنها یکنواخت بودن آن مهم است. می‌توانید برای گوشه‌ها و نقاط دور از دسترس از قلم مو استفاده کنید، فقط مطمئن شوید که ضخامت آن با لایه‌های اجرا شده با غلطک یکسان است.

مرحله ششم: آماده‌سازی رنگ

فرقی ندارد که چند رنگ را با هم مخلوط می‌کنید و یا تنها از یک رنگ استفاده می‌کنید، بهتر است از میکسر رنگ برقی یا همزن دستی به کار ببرید تا ترکیب رنگ یکنواخت شود. این امر اجازه نمی‌دهد تا روغن و رنگدانه‌ها از هم جدا شوند و در نهایت رنگ‌آمیزی یکدست و یکنواخت انجام می‌گردد.

مرحله هفتم: رنگ‌آمیزی را شروع کنید

بهتر است قلم مو را حدود پنج سانت در داخل رنگ فرو ببرید و رنگ اضافه را بگیرید و از گوشه‌های دیوار و سقف دست به کار شوید. این امر مرزهای رنگ را برای شما مشخص می‌کند.

سپس، فضای داخلی دیوارهای را با غلطک رنگ‌آمیزی کنید. توصیه می‌شود از الگوی متناوب M یا W به سمت جلو عقب این کار را انجام دهید تا زمانی که تمام قسمت‌های دیوار با رنگ پوشانده شود.

مرحله هشتم: لایه‌های بعدی رنگ

می توانید بسته به نیاز خود، دیوارها را  دو یا سه لایه دیگر نیز رنگ کنید. اما مهم است برای هر لایه ابتدا سراغ لبه‌های بیرونی بروید. هم چنین قبل از این که به سراغ لایه‌های بعدی بروید، مهم است 2 تا 4 ساعت صبر کنید تا لایه قبلی به خوبی خشک شوند.

بهترین ملات برای بندکشی کدام است؟
مشاهده

به طور کلی اکثر دیوار به بیش از دو لایه رنگ نیازی ندارند، اما اگر دیوار شما دارای سطح و بافت درشت است یا رنگ‌های زیرین تیره‌تر بودند، ممکن است به لایه‌های بیشتری برای پوشش آن‌ها نیاز داشته باشید.

مرحله نهم: خشک شدن رنگ‌ها

به طور کلی توصیه می‌شود 24 تا 48 ساعت به خشک شدن رنگ‌ها زمان بدهید تا به این ترتیب بوی رنگ نیز از بین برود. در تمام طول این مدت مراقب باشید که با دیوار برخوردی نداشته باشید.

در نهایت نوار چسب‌های لبه‌ها را که در مرحله سوم چسبانده بودید را جدا کنید و لوازم تاسیساتی که جدا کرده بودید را در محل مورد نظر خود دوباره نصب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *