مقالات

مزایا و معایب نصب کاشی با چسب

مزایا و معایب نصب کاشی با چسب

چسب کاشی به دلیل کاربردهای بسیاری که در ساختمان‌سازی به منظور نصب کاشی و سرامیک به کف و دیوار دارد، به پرمصرف‌ترین مصالح تبدیل شده است. چسب کاشی در دو مدل خمیری و پودری در بازار در دسترس‌ می‌باشد که‌ می‌توان از آن‌ها برای نصب کاشی و سرامیک در تمام مکان‌ها حتی حمام و دستشویی به منظور بازسازی و نوسازی ساختمان به کار برد. در واقع‌ می‌توان آن را جایگزین دوغاب و سیمان برای اتصال کاشی و سرامیک دانست.

در این مقاله از جهان چسب‌ می‌خواهیم مزایا و معایب نصب کاشی با چسب را با همدیگر بررسی کنیم.

مزایای چسب کاشی

از چسب کاشی برای اتصال کاشی و سرامیک برای آشپزخانه، حمام، سرویس بهداشتی، کف و دیوار استخر و حتی نمای بیرون استفاده کرد. از چسب کاشی حتی‌ می‌توان در فضاهایی که بسیار مرطوب می‌باشد نیز استفاده نمود تا از رشد قارچ و کپک و نفوذ آب به سطح زیرین جلوگیری به عمل بیاید.

از مزایای این چسب‌ می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • سرعت بالا در اجرا
  • مقاومت بالا در برابر باکتری
  • کاهش نیاز به نیروی کار
  • هزینه کمتر
  • قیمت مناسب و مقرون به صرفه
  • بدون نیاز به تهیه ملات
  • دارای استحکام بالا
  • مقاوم در برابر نفوذ آب
  • جلوگیری از رشد قارچ و کپک

معایب استفاده از چسب کاشی

یکی از معایب چسب کاشی این  است که امکان نفوذ آب به سطح زیرین وجود دارد، مگر این که از چسب کاشی ضد آب استفاده کرده باشید. اگر سطح کاشی شما برآمده یا شکسته و یا برخی کاشی از هم جدا شده باشند، نمی‌توان از چسب کاشی استفاده کرد.

استفاده از آهن در بتن
مشاهده

همان طور که پیش بینی‌ می‌شود، چون کاشی به وسیله این چسب روی کاشی قدیمی نصب‌ می‌شود، ممکن است ارتفاع کف افزایش پیدا کند. بنابراین ممکن است ارتفاع درب‌ها و کابینت‌ها نیاز به تنظیم داشته باشند.

چسب کاشی بهتر است یا ملات سیمان؟

در مواقعی که استفاده از ملات سیمان، چه از نظر زمانی و چه از نظر هزینه، بهتر و منطقی‌تر نباشد،‌ چسب کاشی می‌تواند گزینه بسیار عالی و به صرفه‌ای در نظر گرفته شود. به طور کلی برای بازسازی و نوسازی مجدد، استفاده از چسب کاشی بهتر است.

مزایا و معایب نصب کاشی با چسب

چسب کاشی خمیری یا پودر؟ کدام بهتر است؟

چسب کاشی خمیری بر پایه مواد معدنی است و معمولا برای محیط‌های مرطوب توصیه نمی‌شود، اما در مقابل چسب کاشی پودری بر پایه مواد آلی است و از ترکیب سیمان پرتلند و مواد پلیمری ساخته شده است و‌ می‌توان از آن تقریبا برای هر محیطی استفاده نمود.

مدت زمان خشک شدن چسب کاشی چقدر است؟

 چسب کاشی در مدل‌های مختلفی در بازار وجود دارد و هر یک ممکن است زمان خشک شدن متفاوتی نسبت به دیگری داشته باشد اما به طور کلی شما برای خشک شدن چسب، به 24 ساعت زمان در دمای محیط نیاز دارید و معمولا این چسب بعد از سه روز چسب به طور کلی خشک‌ می‌شود و استحکام قابل توجهی را به دست‌ می‌آورد. بنابراین اگر از آن برای محیط‌های مرطوب، محل شستشو و مواردی از این دست استفاده‌ می‌کنید که بسیار حساس است، بهتر است 2 تا 3 روز صبر کنید.

توصیه‌ می‌شود از مقداری چسب بتن همراه با چسب کاشی استفاده کنید تا استحکام چسب چندین برابر افزایش یابد.

ملات آنی گیر بتن چیست؟
مشاهده

از چسب کاشی چگونه استفاده کنیم؟

ابتدا باید نوع چسب کاشی که در اختیار دارید را بدانید که خمیری است یا پودری. معمولا چسب کاشی خمیری آماده است و نیاز به آماده‌سازی ندارد. اما چسب کاشی پودری باید مانند ملات با آب ترکیب شود و سپس مطابق با دستورالعمل روی بسته‌بندی از آن استفاده کنید. بهتر است آب را کم کم اضافه کرده و خوب ترکیب کنید.

سپس از یک ماله شیاردار استفاده کنید تا چسب را روی سطح آغشته کنید و یا چسب را به پشت کاشی جدید بچسبانید. دقت کنید که لایه چسب باید نازک و یکنواخت باشد.

در مرحله بعد باید کاشی را به ترتیب و با دقت بالا کنار هم قرار دهید. حالا باید 3 یا 4 ساعت صبر کنید تا چسب کاشی خودش را بگیرد.

حالا‌ می‌توانید فاصله‌های بین کاشی را بندکشی کنید که دراین زمینه‌ می‌توانید سراغ پودر بندکشی بروید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *